MITÄ
PARTIOJOHTAJA
OPPII ARMEIJASSA?

Baden-Powell kehitti aikanaan partio-ohjelman upseeriuransa kokemusten pohjalta vaihtoehdoksi silloisissa nuorisojärjestöissä annetulle sotilaalliselle koulutukselle. Myös nykyään partiojohtaja voi saada armeijassa harrastuksensa kannalta hyödyllisiä virikkeitä. Tämän ei pidä kuitenkaan tapahtua niin, että armeijan menetelmiä, jotka on kehitetty suurten joukkojen tehokkaaseen johtamiseen lainataan partioon, jossa joukot on tarkoituksellisesti jaettu pieniin ja itsenäisiin yksiköihin. Sen sijaan partiojohtajan tulisi hyödyntää ne arvokkaat kokemukset, joita saa joutuessaan muiden johdettavaksi ja arvioida niiden pohjalta omia johtamistapojaan.

Armeijassa tapahtuvalla johtamisella on tiettyjä erityispiirteitä. Partion johtamiskulttuuriin tottunut varusmies oudoksuu sitä, että käskyt annetaan aina samoja sanamuotoja käyttäen, mikä ei ole järin innostavaa vaikka toki tehokasta ja peittää johtajan mahdollisen epävarmuuden. Uutta on myös se, että esimiehen ei tarvitse päätöksiä tehdessään piitata alaistensa mielipiteistä tai perustella ratkaisujaan. Uusia taitoja opetellaan armeijassa toistaen käskyn mukaan suorituksen eri vaiheita. Huomionarvoista tässä kurinalaisessa opetustavassa on, ettei aikaa kulu motivaatiota kalvavaan odottamiseen tai sähläämiseen. Toisaalta kukaan ei vaikuta harmistuneelta kun koulutus päättyy tai kehuskele jälkeenpäin tupakavereille omilla suorituksillaan. Partiolainen keksii vaivatta mielekkäämpiä johtamistapoja ja arvostaa ehkä asepalvelusajan jälkeen aikaisempaa enemmän sellaisia seikkoja kuin yksilöllinen ohjaus, demokraattinen päätöksenteko ja kokeilemalla oppiminen. Olennaisesti vaikeampi tehtävä olisi keksiä muita johtamistapoja, jotka valmentaisivat yhtä tehokkaasti sodanajan toimintaan.

Huolimatta partion ja armeijan koulutustavoitteiden erilaisuudesta, lippukunnat voisivat tietyissä ratkaisuissa hyödyntää Puolustusvoimien valtavaa kokemusta. Kalustonhoitajan sydäntä sykähdyttävät erityisesti hienot puiset laatikot, jotka on mitoitettu tarkalleen niissä kuljetettaville tavaroille. Myös sitä, että päivittäin toistuvia johtamistehtäviä hoidetaan vuorotellen voisi kokeilla lippukunnassa esimerkiksi leireillä. Armeijassa tällaisia tehtäviä on niin varusmiehille kuin kantahenkilökunnallekin ja niihin liittyy komeat nimikkeet kuten päivystävä upseeri, valvojan apulainen ja komppanian päivystäjä. Partiossa pitää kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että tehtävistä ei saa muodostua vain vanhojen rutiinisarjojen toistamista. Tämä onnistuu parhaiten antamalla tehtävän suorittajalle vapaus käyttää haluamiaan keinoja annetun tavoitteen saavuttamiseksi.

Kilpailu on voimakkaasti käyttäytymistä motivoiva tekijä. Tämä on huomattu armeijassakin ja siksi siellä liitetään kilpailuja melkein kaikkeen koulutukseen. Varsin usein kilpailuintoa kohotetaan vielä lupaamalla palkintoja, mikä on johtanut siihen, että monet varusmiehet eivät jaksa lainkaan kiinnostua harjoituksista, joissa ei ole jaossa lomia, merkkejä tai edes kahvilippuja. Jotta lippukunnassa vältyttäisiin kilpailujen kielteisiltä vaikutuksilta, tulee yksilökilpailujen järjestämistä välttää ellei jokaisella osallistujalla ole omista lähtökohdistaan yhtäläisiä mahdollisuuksia voittaa. Tämän ehdon täyttää esimerkiksi kaarnalaivanuittokilpailu. Joukkuekilpailuissakin on syytä muistaa, että partiossa pyritään kunkin henkilökohtaisten taipumusten kehittämiseen eikä kaikille yhteisten tavoitteiden ja tulostasojen saavuttamiseen kuten armeijassa. Tämä toteutuu hyvin pt-kilpailuissa, joiden monipuolisissa tehtävissä jokainen pääsee hyödyntämään omia erityistaitojaan joukkueen hyväksi. Olennaista on se, että kilpailussa huonoitenkin menestyneet ovat saaneet onnistumisen elämyksiä, jotka toimivat paljon tehokkaammin kuin armeijan käyttämät ulkoiset palkinnot ja lisäksi niiden tavoittelusta ei aiheudu samoja haittoja. Hyvä johtaja miettii tätä asiaa aina jo suunnitteluvaiheessa. Silti parhaat elämykset tulevat usein vahingossa, sillä varsinkin vanhempien johtajien on vaikeaa muistaa, miten pienistä asioista myönteiset kokemukset syntyvät. Tämä valitettava seikka on yksi syy siihen, että nykyään järjestetään toinen toistaan hienompia massatapahtumia ja että ne tuottavat usein pettymyksiä. Johdettavana oleminen, esimerkiksi armeijassa, palauttaa kouriintuntuvasti mieliin onnistumisen elämysten merkityksen ja niiden saamisen helppouden.

Kirjoittaja on partiojohtaja ja kasvatustieteiden ylioppilas.
Hän astui suorittamaan asepalvelustaan Porin Prikaatissa kuluneen vuoden heinäkuussa.


Tätä sivua ylläpitää Isto Vatanen

Takaisin etusivulle