Valokuvat: Isto Vatanen

Kati Sarlin

Meitä sudenpentuja on tänä syksynä vipeltämässä kololla n. 50. Maanantaina kokoontuu siirtyväisparvi Norppa Katin ja Sinin johdolla, tiistaina sudarikämpästä löytyvät kaikkein nuorimmat sudenpennut eli Majavat Ilkan ja Lindan opastamina ja keskiviikkona kolon valtaavat toista vuottaan jatkavat Saukot Iston ja Ekkun kanssa. npennut ovat olleet tänä syksynä kerran purjehtimassa ja Kunstenniemen valtasimme 6.-7.11. kummituksien ja muiden pelottavien ilmestyksien muodossa. Siirtyväisparvi teki oman "patikkaretken" Ruissaloon tutustuen samalla Tammenterhon opastuskeskukseen.

Tänä vuonna Norppa-lauma sai suuren kunnian kirjoittaa Kotkansiipeen. Osa kertoo kokemuksistaan Ruissalon-retkestä ja osa purjehduksesta.

PURJEHDUKSELLA

Lähdimme purjehdukselle Heinänokan satamasta Rhean veneellä. Lähdimme Airistoa kohti. Aurinko paistoi melkein koko matkan ajan. Kaikki halukkaat pääsivät ohjaamaan itse Rheaa. Puolessa välissä meidän ohi kulki Silja Line ja hetken päästä Viking Line. Joimme myös kaakaota ja söimme karkkia. Purjehdus kesti noin kaksi tuntia. Minä en ollut paljon sisätiloissa vaan olin ulkona. Kohta olimmekin perillä. (Erik)

NORPPA-LAUMA

Toimittanut Sini Pekkala

Meidän lauman nimi on Norppa. Meidän laumaan kuuluu Ossi, Erden, Tero, Niklas, Klaus, Erik, Joel, Jesse, Timo, Pekka, Risto, Ville ja Joonas. Kokoonnumme maanantai-iltana klo 18-19 Sinin ja Katin johdolla. Olemme käyneet veneen osat läpi ja tehneet säännöt. Me tehtiin myös Kimin koe. Me ollaan oltu purjehtimassa ja retkillä on kivaa. (Erden ja Ossi)

RETKI RUISSALOON

Kävimme Ruissalon luonnonsuojelualueella. Siellä kävimme Tammenterhossa ja lintutornissa. Näimme siellä tehtaita. Katsoimme niitä kallioilla. Siellä oli sieniä ja puita. Tammenterhossa katsoimme diakuvia. (Joel)

Kävimme Ruissalossa. Kävelimme noin kaksi kilometriä. Menimme Onnelan talon ohitse ja kävimme lintutornissa ja Tammenterhossa. Tammenterhossa katsoimme pitkän diaesityksen. (Tero)

Valokuvat: Juha Haapakangas

merkillisimpiä ruokia. Maastoradan jälkeen menimme sitten taas syömään.

Siirryimme takaisin kämpälle ja ohjelmassa olivat vuorossa pallokahleet. Kaikkea sitä saakin tehtyä vaahtomuovikuutioista, sukkahousuista, reikäkuminauhasta, napista ja narusta! Sotkukin oli kyllä sen mukainen, sillä kuutiosta ei ole helppo leikata palloa, ellei sitä silppua tarpeeksi. Pienet palaset tarttuivat sukkiin, housuihin ja paitoihin. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon niitä oli lattialla! Pallojen valmistuttua Juha vietti iloisen kolmevarttisen imuroimalla sudareita siisteiksi.

Askarrellessa tulee nälkä, joten sämpylät ja korput tekivät hyvin kauppansa. Sitten oli vuorossa illan kohokohta: naamiaiset. Naamiaispukuja oli väkisin tullut ulos kassista jo pitkin päivää mutta nyt ne sai kaivaa sieltä ihan luvan kanssa. Eräkämppä täytti aaveista, murhaajista, vampyyreistä, piruista ja olipa mukaan tullut pari viikatemiestäkin ja muukalainen kaukaiselta galaksilta. Todella hirmuisia olivat myös makuupussikostaja, sotaisa Pocahontas, muumio ja kreikkalainen ihmissyöjähirviö. Kaikki söivät tarjotut herkut: aivot, pääkallot, tulivuoret ja jopa vampyyreiltä pudonneet hampaat.

Kaiken sen riehumisen jälkeen oli mukavaa kömpiä makuupussiin ja vilautella taskulampulla ihan vain muutaman kerran.

Sunnutai-aamun herätys 7.30 ei ollut sudareille liian aikainen, sillä suurin osa huuteli hyviä huomenia jo klo 7.00. Aamiaisen jälkeen pakattiin (nopeimmat olivat pakanneet tietysti heti, kun olivat saaneet silmänsä auki) ja luotiin hämähäkkejä. Siinä sivussa tuli maalattua vessoja ja käsiä mustankirjaviksi. Katsokaas kun ei ole ollenkaan helppoa sutia maalia pelkkiin hämähäkinvartaloihin! Sitten meillä kaikilla oli taas kova nälkä, joten juoksimme ruokalalle. Sitten ei enää ollutkaan muuta tehtävää kuin siivota ja lähteä pois.

Meillä kaikilla oli tosi kivaa ja odotamme seuraavaa retkeä jo innokkaasti, eikö vain?!

Halloween Kunstenniemessä
6.-7.11

Kati Sarlin

Bussilastillinen meluisia sudenpentuja purkautui ulos Kunstenniemessä lauantaina 6.11 n. klo 10.45. Sen jälkeen tavarat kannettiin Eräkämppään enemmän tai vähemmän johtajien avustuksella. Kuten ennenkin, matka oli sudareitten mielestä aivan liian pitkä… Johtajat yrittivät epätoivoisesti opetella tuntemattomien riiviöiden nimiä tullen siihen johtopäätökseen, ettei 34 sudenpennun nimiä opi kovinkaan helposti. Tämän tuhoon tuomitun yrityksen jälkeen nostimme lipun kunnioittavan hiljaisuuden vallitessa. Tähän kaikkeen alkusählinkiin oli mennyt niin paljon aikaa, että olikin jo aika siirtyä ruokalalle nelirivissä, tahdissa, mars.

Kulinaristisen aterian jälkeen oli maastoradan vuoro. Metsään ei tietenkään voinut lähteä ilman suojelevaa amulettia, sillä huhupuheiden mukaan puiden takaa saattoi hyökätä vaikka noita! Matkan varrella sudarit mm. kokosivat luurangon, heittivät vampyyriä valkosipuleilla ja maistelivat mitä

Kesäleiriä vietettiin kuluneena suvena

Kunstenniemessä.

Valokuvat: Juha Haapakangas

Kassara

Leireilimme yhdessä Auran Tähti Poikien, Nuotiotyttöjen ja Turun Tähti-Tyttöjen kanssa.