Valokuvat: Oskari Huiskala

5.-10.7.

matkapäiväkirjasta koonnut

Oskari Huiskala

Uudet tuulet puhalsivat tänä kesänä myös Rhean perinteisellä saaristomeripurjehduksella, tai ainakin päällystö oli uutta sukupolvea, mutta tutustumiskohteet hyvinkin perinteikkäitä. Osallistujia oli koko veneen täydeltä ja vilskettä kyllä riitti. Toivottavasti viikko kesäisellä merellä oli jokaiselle hauska kokemus - uskoakseni ainakin opettavainen.

Ma 5.7.

Lähtöpäivä. Vahtivuorojen jako ja lähtörutiinit. Koko päivän purjehdus myötätuulessa suoraan Uuteenkaupunkiin.

Jani Sundholm

Lähdettiin Heinänokasta aamulla Uuttakaupunkia päin. Meillä oli neljän tunnin vahtivuorot. Syötiin uusia perunoita, lohta, salaattia ja silliä. Sen jälkeen syötiin jälkiruokaa kahvia, teetä ja pullaa. Tultiin Uuteenkaupunkiin klo 22.00. Saatiin puoli tuntia vapaa-aikaa.

Ti 6.7.

2. matkapäivä. Hyödynnettiin satamamaksuun kuuluva aamusauna. Tutustuminen Dynamokeskus Bonkiin ja Uuden

Ke 7.7.

3. matkapäivä. Lähtö aamuvarhain. Purjehdus Utöhön. Laiturit täynnä, tuuli painoi pahasti. Todellisia vaikeuksia manöveerata venettä satama-altaassa. Hyvä paikka kuitenkin löytyi. Tutustuminen majakkaan, linnakkeeseen, tykkiin ja sotilaskotiin. Koneajoa Jurmoon. Satama tupaten täynnä, matka jatkui Bodön mv-asemalle.

Ville Lahtinen

Lähdimme klo 6.30 joten alku oli hieman uninen, kun vasen aloitti. Kun oikea tuli niin vasen jäi ylös. Kun oikea ajoi Utön edustalle niin aallokko painoi alas. Kun tulimme laitureille, niin aallokko ja watercat... Jouduimme vaihtamaan kolme kertaa paikkaa.

k

aupungin keskustaan. Purjehdus sumussa Isokariin. Kiipeäminen majakkaan hyvän oppaan johdolla. Purjehdus Brändöhön Ahvenanmaan puolelle. Uimatauko ilta-auringon paisteessa.

Antti Koli

Kun me herättiin niin syötiin aamupalaa. Sen jälkeen sai mennä suihkuun ja saunaan. Kun kello oli kymmenen, kokoonnuimme veneellä. Lähdimme kaikki menemään kohti Bonk-museota. Oltiin siellä jonkin aikaa, kunnes kello oli 11.00. Silloin alkoi vapaa-aika puoli yhteen saakka. Kun kello oli puoli yksi niin piti tulla Rhealle. Me lähdettiin n. klo 12.50 kohti Isokaria majakalle.

Ilari Lemponen

Parin tunnin matkan jälkeen saavuimme Isokariin. Matkalla söimme oivallista spagettia ja lihakastiketta. Meitä kierrätettiin saarella, ja lopuksi menimme katsomaan itse majakkaa. Ainakin sieltä näki pitkälle. Kun lähdettiin pois Isokarista, tuuli laski 0 m/s lukemiin. Tällöin tarjoutui mahdollisuus myös uimiseen. Yöksi menimme Torsholmaan.

Eero Jalava

Saavuimme Utöhön klo 14.00. Söimme kanaa ja riisiä saavuttuamme laituriin. Ensimmäinen kohteemme oli Utön majakka. Sitten saimme aikaa käydä kaupassa. Kävimme katsomassa klo 18.00 rannikkotykistön tykkejä. Sitten kävimme sotilaskodissa ostamassa munkkeja. Sitten lähdimme, vasen vahti aloitti. Yrjö tuli! Keijo tuli käymään... Meidän oli tarkoitus yöpyä Jurmon satamassa, mutta satama oli täynnä, joten jatkoimme matkaa Bodöhön, jossa sijaitsee vanha merivartioasema. Ja illalla söimme lämpimiä voileipiä.

To 8.7.

4. matkapäivä. Alushuollollisia töitä Bodössä. Uimassa Björkössä. Nötössä tankkaamassa. Watercatin ahdistelemana ei voitu jäädä kauppaan. Aspössä päivän pakollinen jäätelötauko. Yöksi Brunskäriin saunomaan.

Jere Inkinen

Lähdimme Bodöstä klo 11. Tänään oli ensimmäinen päivä jolloin oikea vahti aloitti ja vasen lepäsi. Ajoimme Björköseen, siellä oli makean veden järvi, jota kävimme katsomassa. Ennen kuin lähdimme kävimme uimassa. Kävimme tankkaamassa Nötössä ja yöksi menimme Brunskäriin.

Pe 9.7.

5. matkapäivä. Brunskärin isäntäväen vieraina Andrén tarinaa kuuntelemassa. Etsimässä Andreskäriä. Luopuminen Kaitsusta. Päivän pakollinen jäätelön osto-optio ja epäonnistunut imutyhjennys. Viimeinen yö Torasvikenissä. Grillausta ja tarottia.

Aapo Louhi:

Heräsimme aamulla Brunskärissä ja lähdimme kunnostustoimenpiteiden jälkeen isäntäväen luo tutustumaan pohjoisnapatutkija Andréen tarinaan. Andrée haaksirikkoutui Brunskärin läheiselle Andréskär

ille ja vanha isäntä pelasti hänet. Sieltä lähdimme oikean ajaessa kohti Korpoströmiä, jonne jätimme Kaitsun ja kävimme kaupassa. Korpoströmistä ajoimme ensin koneilla sitten purjeilla kohti Nauvon Torasvikeniä. Matkalla suoritimme niin sanotun MOB-harjoituksen (Man Over Board). Kiinnityimme laituriin ja perä ankkuriin ja hyppäsimme uimaan. Uimisen yhteydessä sai suorittaa 300 m:n uintisuorituksen. Uimisen jälkeen menimme grillaamaan slerbaa eli makkaraa. Sen jälkeen pelasimme pelien kuningasta eli tarottia aamu 5.00 asti.

La 10.7.

Viimeinen päivä. Solmukoulutusta. Kompassin tarkistusajoa, pojat ei ymmärrä asiasta mitään, pakko tehdä Gotlannin purjehdusta varten. Ruokatauko Hangan laiturissa. Armoton siivousoperaatio. Kotiinpaluu.

Teemu Kipinoinen

Aamulla lähdimme Torasvikenistä kohti Heinänokkaa. Aamulla olimme väsyneitä pelattuamme melkein koko yön pelien kuningasta tarottia. Päivän purjehdimme kohti Heinänokkaa. Mutta pysähdyimme Kramppiin syömään. Heinänokassa siivosimme ja lähdimme kotiin.