Viron kierros -98

28.6.-5.7.1998

Kristian Kattelmäki

Lähtö tapahtui tuttuakin tutummasta Heinänokasta kauniina sunnuntai-iltana. Matkaan päästiin noin kello 2200. Oskari toimi kipparina matkalla Hankoon saakka, jonne saavuimme aamuyöllä. Matkaan oli tullut myös uusi GPS, johon tutustuessa päivä kummasti kului.

Kohti etelänaapuria lähdimme illansuussa. Matkaa tehtiin kolmella vahdilla, joissa kussakin oli kolme henkeä. Liikennekaistan yli kikkailtiin lähes suorassa kulmassa ja ilman suurempaa hämminkiä. Paljon mainetta kerännyt vasen vahti suoriutui ylityksestä erinomaisesti. Viron rannikkoa lähestyttäessä gepsi pärähti. Ajelimme tyytyväisinä oikeaan suuntaan kunnes tasatunnilla merkitsimme paikan ja totesimme olevamme toisella puolella Vormsia millä olisi pitänyt. Asian korjasi Kari, joka tuli ja ohjasi meidät oikeaan. Tämän jälkeen GPS toimi moitteetta. Iston johtama keskivahti ohjaili meidät aamulla Haapsaluun.

Päivä kului kaupunkiin tutustuessa. Jälkeenpäin huomasimme, että tämä myös oli ehkä länsimaisin paikka jossa kävimme. Allekirjoittanut hankki kaupungilta kotiin unohtuneet lakanat ja peiton...Mutta ennen iltaa kipparimme Joni ilmoitti, että lähdetään. Suotuisat tuulet kuljettivat meitä kohti sukellusvenetukikohtaa.

Paldiskiin päästiin illalla. kun vene oli kunnossa ja iltapala syöty lähti iskuryhmä tutustumaan kaupunkiin. Totesimme paikan erittäin venäläiseksi, joten kauaa emme uskaltaneet olla liikkeellä. Aamun valjettua lähdimme tarkastamaan sukellusvenetukikohdan koulutusrakennusta. Talo oli erittäin ISO. Sivusiivissä oli neljä kerrosta ja

Voitonmerkki.

Viro oli
hyvä paikka.
Sinne mennään uudestaan!

lostusalueelta päästyämme loikkasimme bussiin, joka kuljetti meidät kaupunkiin. matka kului rattoisasti lukiessamme tanskankielisiä tarroja... Aluksi etsiskelimme toreja, joilta olisimme hankkineet täydennystä CD-varastoomme. Kun toria ei löytynyt, menimme Maciin syömään roskaruokaa. Aika kuluikin siivillä ja kohta oli tapaamisen aika. Ostimme ruokaa tarpeisiimme ja bussi siirsi meidät takaisin satama-alueelle. ostimme viimeiset muistot Virosta ja lähdimme kohti Vergiä.

Vergissä tapasimme muita suomalaisia, jotka olivat pääosin Kotkasta. Täälläkin saimme loistavaa palautetta meripartiolaisista ja isosta veneestämme. Onneksi laituri oli matala, joten kukaan ei päässyt sisään. Passit tarkastettiin ja keskivahdin avulla lähdimme kotivesiä kohti.

Noin kolmen aikoihin olimme Suomenlinnan passintarkastuksessa. Tämän jälkeen siirryimme Purjelaivasatamaan keräämään voimia. Parin tunnin kuluttua Oskari, Milkkis ja allekirjoittanut lähtivät kohti rautatieasemaa. Tämä tuleva Puolustusvoimien iskujoukko koki todellisen kauhistuksen asemalla, kun kansa odotti ensimmäisiä junia.

Valokuva: Oskari Huiskala

Ydinsukellusvenekoulutuskeskuksen katolta saattaa löytyä muinaisjäänteitä.

pääosassa kahdeksan. Rakennus oli osittain tuhottu, mutta löysimme silti mukavia vempeleitä. Löysimme pihalta myös lehmiä ja mahtavan sulkeiskentän. Kenttään oli maalattu mm. askeleen pituus suoralla ja kaarteissa. Päivällä matka jatkui vasemman vahdin turvin kohti Naissaarta.

Naissaari oli erittäin positiivinen paikka. Siellä kävimme myös saunomassa. Sauna oli erinomainen, täysin Suomen tasoa. Löysimme saarelta myös miinatehtaita. Jäimme rantaan yöksi ja jatkoimme aamulla kohti Haraa.

Hara oli aivan kalmaa. Satamaan mahtui ainakin kaksi sukellusvenettä, joten laituria

Hara oli aivan kalmaa.

Valokuva: Kai Koskinen

riitti. Tosin osa oli rikki ja altaaseen oli uponnut lautta ja hinaaja. Kiinnittäydyttyämme söimme Altin ja Jonin tekemää hyvää ruokaa, johon kuului Naissaaresta kerättyjä sieniä. Kauaakaan rakennelmat eivät kiinnostaneet, joten siirryimme vesikulkuneuvoon suuntana Narva-Jõesuu.

Aivan Narvaan saakka emme päässeet vaan kiinnityimme troolarin kylkeen n. 12 km päähän kaupungista. Kalanja

Viikon reissu, yli neljäsataa mailia, yli kymmenen kylää ja kaupunkia. Valitettavasti tämän koki vain kymmenen sinikotkaa. Viro oli hyvä paikka. Sinne mennään uudestaan! Reissu oli hyvä! Kiitos Joni!

Vahdit:

Vasen: Krisse, Milkkis, Kaitsu

Keski : Isto, Kari, Altti

Oikea: Simo, Oskari, Kalle

Kippari: Joni

Oikealla: Tähti ja kolme meripoikaa.

Alla: Taistelutomaattinäyttely Naissaaressa

Valokuva: Oskari Huiskala

Sinikotkien, Nuotiotyttöjen, Tähtityttöjen ja Auran Tähti Poikien yhteinen kesäleiri